Pentingnya Sensori dalam Mempengaruhi Pembelajaran Anak Sensori merupakan perkara yang amat penting dalam perkembangan kanak-kanak. Kebiasaannya, kita terlalu memfokuskan kepada keupayaan kognitif dan melupakan keperluan sensori kanak-kanak. Hakikatnya, kemahiran kognitif kanak-kanak akan menjadi lebih baik apabila keperluan sensori,  perkembangan sensori motor dan perkembangan persepsi motor berkembang dengan baik. Oleh itu, ketika awal usia perkembangan kanak-kanak, …

    🌿 Exploring Farm & Parenting Workshop 🌿 🖼A one day family farm adventure and parenting workshop in a single event. The programme will highlight exciting farm activities featuring horse riding, dissecting horse anatomy virtually, bathing the horse and feeding the rabbits, turtle, rabbits and lots more. After lunch, parents will be empowered with …

     Bengkel Menginspirasi Anak Bertutur Jom Hadir ke Bengkel Menginspirasi Anak bertutur yang di sampaikan oleh Pn Nurul Izaana Ab. Rahman *Siapakah beliau?* ✅Merupakan Terapis Pertuturan Bahasa ✅Pernah berkhidmat di PPUKM, Cheras selama 5 tahun. ✅Pernah menganjurkan dan menyampaikan ceramah dalam bengkel terapi pertuturan sejak 2015. ✅Pernah menjadi konsultant bagi pusat intervensi awal di …

Ramadan dan Kanak-Kanak Ramadan bertamu bersama kita, sebulan lamanya. Semoga Allah menyampaikan kita kepada Ramadan dengan penuh kebaikan. . Kanak-kanak merupakan golongan yang turut gembira menyambut dan terkesan dengan Ramadan, bagaimanakah seharusnya anak didedahkan dengan Ramadan yang mulia ini? Begini adalah amalan dan pendapat saya. . Kewajipan berpuasa adalah kepada muslim yang baligh. Dalam saranan …

Berbual-bual dengan bayi dan kanak-kanak Berbual-bual dengan bayi dan kanak-kanak Habit bercakap tentang perkara yang sedang kita lakukan dapat merangsang minda anak-anak dan membantu perkembangan bahasa mereka. Contoh perbualan : “Kita siram pokok sebab pokok nak minum air juga, kalau tak minum air, nanti pokok mati.” “Kita nak beli barang untuk umi masa buka puasa. …

Bagaimana Keadaan Kita dan Anak-anak kita hari ni? . Walau bagaimanapun tak puas hati atau nak marahnya kita dengan anak sebab tak dengar cakap kita. Lepaskanlah dia dulu ke sekolah pagi ini dengan doa harapan dan kasih sayang seorang Ibu/Ayah yang inginkn anaknya berjaya. Maafkanlah dia dulu… . Lepaslah dengan doa yang ikhlas. Padamkanlah dulu …

  Kenali anak demi kecemerlangan . Pernah ibubapa alami situasi mencabar seperti anak menangis tak mahu pergi sekolah walau sudah berbulan? . Atau anak sendiri yang bijak suarakan nak tukar sekolah. Jika ini terjadi apa boleh kita buat untuk mereka? . Jom kenalpasti! . Pertama, cuba tahu apa kecenderungan kecerdasan yang anak miliki, karekter dan minatnya. …

NOTA PARENTING DARI JAKARTA Alhamdulillah, kami berpeluang ke sesi talkshow santai seputar parenting. Terima Kasih tak terhingga kepada Encik Suami Remy Azrai M Amin kerana jaga 4 orang anak tengok rusa sementara mamanya dengar talk. Yang menariknya sambil dengar talk di ruangan padang , ibu ayah dapat bawa anak tengok binatang, pameran fotografi Dan akhir acara …

Perkongsian menarik. Kadang kadang kita nak ajak anak tolong, tapi rasa macam kecil lagi. Tapi melibatkan anak dalam aktiviti seharian dirumah adalah antara cara yang sangat menarik dalam membina hubungan ahli keluarga, memupuk semangat kerjasama, tolong menolong, membangun kepercayaan diri anak, dan ia adalah pelajaran mahal dalam pembinaan character positif bagi anak apabila kita menjadikan …

  Kawalan Amarah Sang Ibu Ayah..  Betapa berharga dan besar pengaruh sang ibu dan ayah terhadap anaknya. Apabila mereka gembira, anak-anak turut gembira sama. Bagaimana pula bila ibu atau ayah menjadi marah? Sekiranya mengikut kepada teori yang mudah ini, anak-anak akan turut marah.   Namun, apabila ibu bapa marah, anak-anak akan mengalami gangguan emosi. Jiwa …

  Menjadi Ibu Ayah ni Susah Rupanya? . Hari ini terfikir pasal betapa bertuahnya anak-anak sekiranya memiliki ibu bapa yang komited untuk memberi tiada yang lain kecuali usaha yang terbaik kepada anak mereka. . Ibubapa yang tidak goyah dengan harapan masyarakat yang suka melabel dan memberi tekanan kepada anak dengan tekanan palsu seperti cepat baca, …

Pentingnya berbual, berbicara dengan anak kita 3 Mesej Kenapa Penting Berbicara dengan Anak Ibu ayah. Tidak semua orang berpeluang menjadi ibu dan bapa. Ada orang yang terpaksa menunggu bertahun-tahun untuk mendapat seorang cahaya mata. Ada orang yang tidak dikurniakan langsung. Apa pun kita redha dengan ketentuan ilahi. Sudah tentu ada perancangan yang kita tidak ketahui. …

  KOMUNIKASI DENGAN ANAK Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Kali ini kami ingin berkongsi VIDEO ringkas tapi amat mendalam.Ia nampak kecil tapi berpengaruh . . Kita sudah pasti tidak suka sekiranya sentiasa seperti gambar di atas. Hakikatnya, kita tidak mahu. Tapi kadang kala ia TERJADI. Salah satunya adalah untuk kita cuba menggunakan BAHASA POSITIF dan tindakan …

Toxic Stress? Semalam, kami ada bicarakan tentang VERBAL abuse. Kali ini, ringkas sahaja Hati-hati kita pada bagaimana kita melayan anak-anak Jauhkan diri kita dari menyumbang kepada “toxic stress” pada anak Ia akan menjejaskan kesihatan mereka Eh, Betul? Bagaimana toxic Stress boleh menjejaskan kesihatan? Cuba dengar VIDEO ini: TOXIC STRESS Aduhai….. anda sudah lihat video tu? …

childhoodtoxicstress

Verbal Abuse Eh, wujudkah verbal abuse? Biasa yang didengar ialah physical & sexual abuse kan? Jarang dengar bukan bermakna TIADA Bukan juga bermakna TIDAK PENTING Bukan juga bermakna tidak perlu AMBIL TAHU Cuma kerana mereka anak-anak Yang sukar bersuara dan bergantung pada ibu ayah Kerana itu ia jarang disuarakan Tapi awas, suara mereka mungkin diekspresi …

Child-stress

Verbal Abuse Eh, wujudkah verbal abuse?  Biasa yang didengar ialah physical & sexual abuse kan? Jarang dengar bukan bermakna TIADA Bukan juga bermakna TIDAK PENTING Bukan juga bermakna tidak perlu AMBIL TAHU Cuma kerana mereka anak-anak Yang sukar bersuara dan bergantung pada ibu ayah Kerana itu ia jarang disuarakan Tapi awas, suara mereka mungkin diekspresi …

12494710_836913753079964_7945362525738045016_n

Setiap kita pasti ingin agar potensi diri anak kita terserlah.Kerana sejak mereka di lahirkan ke dunia ini, pasti mereka mempunyai kelebihan yang tersendiri. Kitalah orang yang perlu membantu mereka mengasah potensi tersebut.   Anak-anak mempunyai kelebihan dan kelemahan masing -masing. Ibu ayah sangat berperanan membantu anak dalam membantu mengembangkan potensi anak. Sebelum kita melihat ruang dan …

63584280291994831246807061_120606030435-father-daughter-holding-hands-story-top

Emosi Anak “Mama! Adik pecahkan lego rumah saya!!” Seringkali kita berhadapan dengan situasi yang menyesakkan dada. “Benda kecil macam itu pun nak menangis?! Dah tak payah nak nangis! Berhenti menangis!” (Abang menangis lebih kuat) Aduh! Kasihan anak… Namun, bagaimana yang seharusnya dilakukan? Tidak dinafikan ibu dan bapa sering terperangkap dalam kesibukan jadual harian dan tekanan …

46cd5130-3003-4136-8705-80127f05fbb6

ALTERNATIF KATA JANGAN   Anak anak sudah terbiasa dengan perkataan larangan Jangan! yang sering kita ungkapkan . sebagai contoh . “Amran, jangan lari!” . Anak-anak lebih mendengar perkataan yang terakhir “LARI” . sebab itu tindakan mereka ialah dengan membuat apa yang kita kata jangan. . alternatifnya . “Amran, berjalan.” . Emosi anak juga boleh terganggu …

alternatif kata jangan

Katakan kita pelakon sebagai emak dalam kisah di bawah: Kisah 1: Suatu hari, Didi yang berumur 6 tahun sedang bereksperimen bersama adik-adiknya. Beliau sangat asyik menjumpai sesuatu yang menarik. Kali ini mereka membuat eksperimen menggunakan air dan sabun. Mamanya sedang sibuk menjaga adik kecil yang agak kurang sihat harini.   Setelah adiknya kecil tidur, mamanya …

Untitled design (2)

SAMBUNGAN KISAH MAMA > Setiap anak, sudah pasti banyak kerenah dan berbeza watak. Sebagai seorang anak, sudah pasti orang pertama yang dilihat sebagai contoh adalah ibunya. Tidak terkecuali daripada kami. Tetapi dalam banyak perkara, tidak dinafikan, kami belum faham dengan semangat seorang ibu. Mungkin kerana ketika itu kami masih kecil. Tapi kami meraikanya, Alhamdulillah. Masa …

46cd5130-3003-4136-8705-80127f05fbb6

Beraktivti dengan Anak: Mengapa Perlu? Kupasan mengenai pengaruh beraktiviti terhadap anak. Kami sering menekankan pentingnya ibu bapa beraktiviti bersama anak-anak. Sama ada ia bersifat rekaan mahupun pengalaman sebenar kehidupan. . . Keperluan kepada aktiviti sebegini sekurang-kurangnya mempunyai dua kelebihan. Pertama adalah dari aspek non kognitif yang melibatkan fizikal, dan sosio emosi. . . Ia melatih …

13312919_1198622626838588_7024617588529347629_n

  Beraktiviti bersama: Kaedah membentuk tingkah laku positif  Pada kali ini, kami akan menghalakan fokus bagaimana sebenarnya dengan melakukan aktiviti bersama anak dapat membantu dalam pembentukan tingkah laku yang positif. Di sini kami ulang bahawa beraktiviti bersama anak mempunyai dua dimensi.Pertama, aktiviti rutin harian yang sengaja dilakukan bersama anak contohnya seperti membasuh pinggan, mengangkat kain, …

10599555_10153178210204920_745271586741060580_n

  Menggalakkan Tingkahlaku Positif Anak Ini adalah perkongsian dari perspektif anak, tentang bagaimana seorang ibu membantu menggalakkan sikap positif dalam diri mereka Pn Noor Hayati Abdul Hamid adalah Ibu kepada 7 orang anak, Principal Consultant Natural Learning Initiatives & Founder pusat kecemerlangan NALURI yang menfokuskan kepada pembangunan keluarga. Perkongsian ini akan menggunakan KAMI bagi mewakili anak-anak …

46cd5130-3003-4136-8705-80127f05fbb6

Menggalakkan Tingkahlaku Positif Anak Ini adalah perkongsian dari perspektif anak, tentang bagaimana seorang ibu membantu menggalakkan sikap positif dalam diri mereka Pn Noor Hayati Abdul Hamid adalah Ibu kepada 7 orang anak, Principal Consultant Natural Learning Initiatives dan Founder pusat kecemerlangan NALURI yang menfokuskan kepada pembangunan keluarga. Perkongsian ini akan menggunakan KAMI sebagai mewakili anak-anak Pn …

46cd5130-3003-4136-8705-80127f05fbb6

Tips Menggalakkan Tingkahlaku Positif Anak Ini adalah perkongsian dari perspektif anak, tentang bagaimana seorang ibu membantu menggalakkan sikap positif dalam diri merekaPn Noor Hayati Abdul Hamid adalah Ibu kepada 7 orang anak, Principal Consultant Natural Learning Initiatives dan Founder pusat kecemerlangan NALURI yang menfokuskan kepada pembangunan keluarga. Beliau adalah trainer dan speaker Parenting, Kekeluargaan dan …

46cd5130-3003-4136-8705-80127f05fbb6

 Jadual Kemas Rumah yang Menyeronokkan   Kami punyai jadual tugasan harian di rumah. Setiap kami punyai tanggungjawabjawab tersendiri, setiap hari bertukar mengikut giliran. Adik kami yang 5 tahun pun ada namanya dlm jadual. Cuma diberikan tugas yang mudah contohnya susun pinggan atas meja. Anak 5 tahun dah boleh susun pinggan kan? Kami guna pinggan melamine:) …

46cd5130-3003-4136-8705-80127f05fbb6

Aplikasi rutin : Jam 5 petang main padang Setiap hari kami ternanti-nanti untuk bermain padang. Keseronokan bermain dengan adik beradik dan sahabat sangat mengujakan. Ada kawan dah tunggu depan pagar. Apatah lagi rumah kami depan padan permainan! Tapi kami jelas dengan peraturan ini. Semua homework dah siap sebelum waktu asar. Hinggakan kawan-kawan pun pinjam homework …

46cd5130-3003-4136-8705-80127f05fbb6